fbpx

Kuidas Pilatese treeningmeetod kujunes?

Joseph Hubertus Pilates oli mees, kes tajus tulevikus tekkivaid mugavama elustiili poole liikumise tagajärgi. Treeningmeetodi sünd toimus järk-järgult ning tagasivaadates pole täit selgust, mis hetkel tema eluperioodis täpselt tärkas selle väljatöötamise idee. Kuid alustagem algusest.

Joseph Hubertus Pilates oli mees, kes tajus tulevikus tekkivaid mugavama elustiili poole liikumise tagajärgi. Treeningmeetodi sünd toimus järk-järgult ning tagasivaadates pole täit selgust, mis hetkel tema eluperioodis täpselt tärkas selle väljatöötamise idee.

Ta sündis 1880. aastal Saksamaal Düsseldorfi lähistel. Ilmselt andis tõuke võtta vastutus oma tervise eest poisipõlves kogetud põdur tervis sh rahhiit, astma ja reumaatiline palavik. Juba noorukina huvitus ta kulturismist, võimlemisest, sukeldumisest ja teistest spordialadest. Ta uuris ida ja lääne filosoofiat ja treeningmetoodikaid. Tema võime süveneda ja tajuda suurt pilti ning rikkalik taustsüsteem ja isiklikud kogemused tervise parandamisel andsid talle vundamendi, millele ta rajas oma treeningmeetodi ning mida ta arendas kogu oma eluea jooksul. Joseph Pilates nimetas oma metoodikat Kontroloogiaks, see nimi aga muutus pärast tema surma 1967. aastal, kui treeningmeetodi truud ja järjepidejad harrastajad selle tema auks ümber nimetasid.

Esimese maailmasõja puhkedes sattus ta koos paljude teiste saksa rahvusest inimestega Mani saarele vangilaagrisse. Tal õnnestus sõjaväehospitalis hakata õpetama taastusravi vormis oma võimlemisprogrammi ning ehitama treeningseadmeid , mis aitasid taastuda haigustest ja vigastusest. Kui vaadelda tänapäevaseid treeningseadmeid, siis võib leida haiglavooditele sarnanevad osasid (kõrge matt, vedrud jm)

Pärast sõja lõppu naases Joseph Pilates Saksamaale ning astus üles poksijana profimatśides, hiljem värbas valitsus ta uut sõjaväge treenima. Aimates ette selle tagajärgi emigreerus ta Ameerikasse. Ameerika-eelse perioodi kohta pole palju materjali säilinud, kuid on teada, et teel Ameerikasse kohtas ta Clarat, kellest sai peagi tema abikaasa ja kellel oli oma meditsiinõe kogemusega oluline roll treeningmeetodi välja arendamisel. Võimalik, et Clara andis treeningsüsteemile ka veidi leebema ja sõbralikuma tausta, mis soodustab ka tänapäeval Pilatese treeningmeetodi ülemaailmset levikut.

New Yorgis avasid Joseph Pilates ja Clara 1926. aastal oma esimese stuudio, kuhu leidsid tee nii seltskonnategelased, tsirkuseartistid, võimlejad kui professionaalsed sportlased. Kõige kõrgemalt hindasid Pilatese leiutatud harjutuste süsteemi ja tema sügavat inimkeha funktsioneerimise käsitlust tantsijate kogukonna liikmed.

Joseph Pilates oli distsiplineeritud inimene, mis väljendus tema õpetuses, füüsilises vormis ja esinemises. Tema töös paistavad jooga, sportvõimlemise, poksi, võitluskunstide ning ida ja lääne filosoofiate mõjutused. Ta õpetas ja demonstreeris oma tööd väga erinevates tingimustes- stuudios, oma väikses New Yorgi korteris ning ka õues. Ta nägi oma treeningmeetodit elu osana ning praktiseeritavana seal, kus inimene parajasti viibis. Joseph Pilateses olid kombineeritud entusiasm ja loova inimese geniaalsus. Ta oli mees, kes uskus sügavalt, et tema harjutuste süsteem võib saada elustiiliks. Ta oli veendunud, et see suudab mõjutada iga eluaspekti ning seeläbi ühiskonda tervikuna.

Pilates unistas, et tema süsteemi hakataks õpetama kõigis kolledźites ja koolides. Ta uskus, et lastele tuleb anda teadmisi inimkeha funktsioneerimisest ning need teadmised peavad olema lihtsad ja praktilised. Ta austas liikumise lihtsust ja nii inimese kui loomade keha loomulikku elegantsi. Mul on hea meel, et alates 2018. aastast on Pilates Kehra Gümnaasiumi gümnasistide valikainete nimekirjas ja osalejate arv on aasta aastalt kasvanud.

Oma eluea jooksul kujundas Pilates välja enam kui 600 harjutust nii matil kui treeningseadmetel soorituseks. Tema juhtmõtteks oli, et hea tervise eesmärgil tuleb tegelda tervikuga – keha, vaimu ja mõistusega. Pilatese seadmed on kujundatud kogu keha arendamiseks, kasutades erinevaid asendeid ja harjutuste valikut algtasemest kuni meistriklassini. Seadmete vedrud, rihmad ja gravitatsioon esitavad lihasgruppidele mitmekülgse väljakutse, keskendudes eriti väiksematele lihastele. Neid sisemisi lihaseid innustatakse töötama, et saavutada optimaalne liikumise mehaanika ning säilitada korrektne asend ja hoiak.

Tänapäeva neurofüsioloogia on Pilatese treeningsüsteemi uurinud ning tõdeb, et Pilates mõistis omal ajal instiktiivselt väga ulatuslikult inimese keha funktsioneerimist, selle arendamist ja taastumist. Joseph Pilates oli ajast ees oma lähenemisega tervislikule heaolule, harjutuste kavadega ja oma treeningseadmete leiutamise ning nende igapäevaellu kohandamisega. Võimalik, et tema rajas Wunda tooliga esimese koduse treeningsaali, mille seade toimis muul ajal mööbliesemena (ka Pille Pilatese stuudios olemas).

Pilates on holistlik lähenemisviis heaolule ning elukestvale enesearendamisele. Oma raamatu “Return to Life Through Contrology” avalõigus kirjutas ta: “Füüsiline tervis on õnneliku elu võti. Meie arusaam füüsilisest tervisest on kogu keha terviklik arendamine ja vormi säilitamine koos terve vaimuga, mis aitab meil loomulikult, lihtsalt ja rahuldustpakkuvalt teha oma igapäevatoimetusi spontaanse innu ja naudinguga.”

Raamatud:

“Return to Life Through Contrology” Joseph H Pilates, William John Miller

“Your Health” Joseph Hubertus Pilates

“The Millennium Edition” Joseph H Pilates and William John Miller

“Caged Lion – Joseph Pilates & his legacy” John Howard Steel

Jaga:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Rohkem:

Missugune on hingamise ja vaagnapõhjalihaste vaheline seos?

Hingamine on miski, mida me teeme pidevalt ilma sellele mõtlemata alates sünnihetkest kuni maisest elust lahkumiseni. Hingamine ei ole oluline vaid seetõttu, et see hoiab meid elus vaid selle kvaliteet mõjutab ka meie kere- ja vaagnapõhjalihaste head toimimist.

Pilates valikaine kursusena koolis.

See oli 2017. aastal, kui ühel Kehra Gümnaasiumi üritusel astusin direktorile ligi ning pakkusin Pilatest valikaine võimalusena. Direktorile see mõte meeldis ning juba järgmisel aastal alustasime 8 tüdrukuga teekonda Pilatese maailmas.

Pilatese treeningu tehnilisus harjutus Sada näitel.

Olen sageli kuulnud, et peljatakse Pilatese treeninguid selle tehnilisuse pärast. Tegelikult aga ei ole selleks üldse põhjust. Pilatese treeningmeetod on väga personaalne ja tehniliseks teeb selle see, et sageli ei alusta me treeninguid kohe harjutuse täisvariandis vaid hakkame selle poole tasapisi liikuma vastavalt treenija omadustest ja võimetest.

Kas sul on küsimusi?

TERE!

Konto tegemiseks registreeri ennast ühele kursusele.